۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۶۴۷۹۱۲

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۳ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۳ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 400 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 170 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 23 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 400 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 170 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 195 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 885 هزار تومان و سکه گرمی 975 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 630 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 840 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 728هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1686 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 20 تومان، یورو 17 هزار و 400 تومان و درهم امارات 4 هزار و 380 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل تغییر نداده است.

 

شاخص بورس ۱۰۸۰۳ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 663میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 5 هزار و 727میلیارد تومان در یک میلیون و 37هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 10هزار و 803واحدی در ارتفاع 608هزار و 57واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا، بورس اوراق بهادار تهران و بورس کالای ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2879واحد، کل (هموزن) 1737واحد، قیمت (هموزن) 1156واحد، آزاد شناور 8454واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 6773 و 26777واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2658میلیون ورقه به‌ارزش 3259میلیارد تومان در 604هزار نوبت، آیفکس 43واحد رشد کرد و در ارتفاع 7771واحد قرار گرفت.

 

پیش بینی قیمت مسکن کشور در سال ۹۹

حسام عقبایی با یادآوری این‌که نیمه اول سال 98 یعنی تا پایان شهریور رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم بود اما طی نیمه دوم وارد رکود غیرتورمی بازار مسکن شدیم، اظهار کرد: از نیمه بهمن سال گذشته بازار مسکن از رکود غیرتورمی ایجادشده وارد رکود تورمی(افزایش قیمت مسکن) شد که این وضعیت تا هفته اول اسفندماه ادامه‌دار بود. از هفته اول اسفندماه با جدی شدن بحث شیوع ویروس کرونا حجم معاملات کاهش یافت.

وی با تأکید بر این‌که کاهش حجم معاملات -بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی- را کاملاً تأیید می‌کنم،‌ افزود: البته میزان کاهش معاملات مسکن طی اسفندماه سال گذشته حداقل 24 درصد بوده است، چه‌بسا بیشتر از این هم کاهش‌یافته است. در رابطه با رشد قیمت نیز باید یادآوری کنم که از نیمه دوم بهمن این افزایش قیمت آغاز شد و تا اوایل اسفند 98 ادامه داشت.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص دلایل رشد قیمت مسکن در اسفندماه سال گذشته گفت:‌ بازار مسکن از یک رکود تورمی در نیمه اول سال وارد یک رکود غیرتورمی شده بود و انتظار مردم این بود شاید کاهش بیشتری در قیمت مسکن ایجاد شود. ازاین‌رو با توجه به این‌که اتفاق مذکور روی نداد وارد بازار مسکن شدند تا قبل از سال جدید که معمولاً متناسب با تورم قیمت‌ها افزایش می‌یابد، خرید خود را انجام دهند.

عقبایی بیان کرد:‌ باوجود آن‌که در فروردین‌ماه بازار مسکن تعطیل بوده و مشاوران املاک حق فعالیت را ندارند،اما در فضای مجازی هنوز کاهش قیمتی در نرخ‌های اعلامی ایجاد نشده است.

وی درباره وضعیت بازار مسکن در آستانه ماه مبارک رمضان نیز گفت:‌ از آنجاکه یک تورم عمومی در کشور داریم، این تورم قاعدتاً در همه بخش‌های اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود و نمی‌توانیم بگوییم با توجه به رشد بالای قیمت مسکن در سال 98، امسال این اثرگذاری وجود نخواهد داشت. تورم عمومی اثر خود را روی قیمت پایه زمین، کارگر، مصالح ساختمانی،هزینه‌های صدور پروانه ساخت و... می‌گذارد.

وی ادامه داد: مسکن با سهم 35 تا 40 درصدی از اقتصاد کشور از تورم عمومی متأثر خواهد شد. ازاین‌رو باید ببینیم تورم عمومی اعلام‌شده از سوی دولت و تورم واقعی چه میزانی است.

وی با اشاره به این‌که امیدواریم مرکز آمار تورم واقعی را اعلام کند که همین انتظار هم می‌رود،‌ اضافه کرد: بنابراین تا سقف اعلامی برای تورم، قیمت مسکن در سال 99 افزایش خواهد یافت. سال گذشته قیمت مسکن بیش از 2 برابر تورم افزایش یافت، اما امسال پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در نیمه اول امسال از مرز تورم عبور نخواهد کرد.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: پیش‌بینی می‌کنیم گرچه عملاً چند ماه ابتدایی امسال بازار مسکن کم رونق خواهد بود،‌ اما رکود تورمی بر بازار حاکم است.

عقبایی اظهار کرد:‌ درمجموع رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ طی امسال به سقف تورم اعلامی از سوی دولت نزدیک می‌شود،‌ چون توازن بین عرضه و تقاضا کمتر است. اما این افزایش قیمت برای شهرهای کوچک کمتر بوده و فاصله آن با خط تورم بیشتر است.

 

عرضه ۲۰۰هزار تن کالای پرمصرف برای تنظیم بازار ماه رمضان

عباس قبادی ابراز کرد: ذخیره کالاهای اساسی از مدت‌ها قبل برای ایام سال نو و ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده و هیچ کمبودی در هیچ یک از اقلام اساسی مردم وجود ندارد.

وی اظهارداشت: هرساله با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان میزان تقاضا برای کالاهایی مثل خرما، شکر، برنج، روغن، گوشت قرمز و سفید و سایر اقلام خوراکی افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفت: خوشبختانه به‌میزان کافی کالاهای اساسی برای ایام ماه مبارک رمضان ذخیره‌سازی شده است.

وی همچنین به تمامی آحاد مردم اطمینان داد تا پایان ماه مبارک رمضان تأمین کالاها بدون نوسان قیمتی در کشور ادامه خواهد داشت.

قبادی بیان داشت: هیچ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد چرا که ذخیره مناسبی از تمامی این اقلام در انبارهای کشور وجود دارد ازاین‌رو اجازه بروز نوسان قیمتی را نخواهیم داد.

وی ادامه داد: برای بازار ماه مبارک رمضان مقادیر معتنابهی گوشت قرمز، گوشت مرغ، روغن، برنج و شکر برنامه‌ریزی شده و در فروشگاه‌های منتخب، زنجیره‌ای و مجموعه اصناف عرضه می‌شود تا بازار با نوسانات قیمتی مواجه نباشد.

معاون وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار یادآورشد: عرضه 200 هزار تن کالای پرمصرف برای ماه مبارک رمضان علاوه بر مصرف جاری کشور برنامه‌ریزی شده است.

 

سقوط آزاد قیمت برخی فلزات اساسی+ جدول

بازار بورس لندن جدیدترین قیمت فلزات اساسی را منتشر کرد. بازار بورس لندن قیمت‌هایی را که کشف می‌کند به عنوان مبنای قیمت‌های جهانی و معاملات در بازارهای بین‌المللی بر پایه این کشف قیمت‌ها انجام می‌شود. جدیدترین قیمت‌ها به این شرح است:

فلز (تن) قیمت (دلار)
آلومینیوم 1428.5
مس 4963.5
روی 1884
نیکل 11457
سرب 1684.5
قلع 15171
آلیاژ آلومینیوم 1142.5
ناساک 1086
طلا 1687.5
نقره 15.485
فولاد قراضه 263.5
فولاد مفتول 403

بررسی گراف قیمتی آلومینیوم در یک ماه گذشته نشان می‌دهد قیمت این فلز کاملاً نزولی بوده و از 1643 دلار در هر تن به قیمت 1428.5 دلار سقوط کرده است. 

همچنین فلز مس نیز در یک ماه گذشته کاملاً افت داشته اما با نوسانات زیادی همراه بوده است. بیشترین قیمت این فلز در یک ماه گذشته 5597 دلار و کمترین آن 4617.5 دلار بوده است.

بررسی گراف قیمت فلز روی هم اگر چه کاهشی بوده اما از دو هفته پیش روند افزایشی خود را آغاز کرده است. قیمت این فلز در ابتدای ماه گذشته 1925 دلار بوده که در اواسط ماه 1773.5 دلار سقوط کرده و پس از آن مسیر افزایشی خود را تا رسیدن به قیمت 1884 دلار طی کرده است.

شیوع ویروس کرونا و درگیری کشورها با بیماری کووید 19 بخش صنعت را نیز فلج کرده است.

کارشناسان معتقدند که کاهش رشد اقتصادی در کشورها باعث کندی فعالیت‌های اقتصادی و کاهش تقاضا به فلزات اساسی شده است. 

نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز از کاهش رشد اقتصاد جهانی خبر می‌دهند. حتی سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که به واسطه شیوع این بیماری ویروسی حجم تجارت جهانی یک سوم کاهش یافته است. 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات